Bronzová plastika, 90 x 50 x 67 cm, zezadu značeno RÓNA 06.
Publikováno:
Jiří Olič, Jaroslav Róna, Praha, 2010, s. 321.
Nabízená sochařská práce pochází z ruky jednoho ze členů proslavené skupiny Tvrdohlaví, autora projektů ve veřejném prostoru, malíře či člena uskupení okolo divadla Sklep. Tím vším Jaroslav Róna je. V díle Ježek se nabízí přímá esence sochařské tvorby autora. Ten již od školních let v ateliéru svého velkého učitele Stanislava Libenského dospěl k nechuti k lidské figuraci a při hledání signifikantního přístupu ji takřka zavrhl. Autorova sochařská tvorba je plna zvěře, jasných symbolů či démonských postav. Jaroslav Róna čistě pojal figuraci po svém. Viděný bronz Ježek lze dáti do paralely s autorovou tvorbou konce osmdesátých let, a to nejen se slavným Velkým psem, ale i co do šíře tvorby malířské a jeho groteskního přístupu k námětové složce díla. Plastika je vymodelována surovým stylem, ale nic z poznávacích znaků se nevytratilo a co víc, ona prvoplánová podoba podtrhuje umělcův typický přímý komunikační kanál s obdivovatelem. Ježek pochází z plejády tzv. Rónova zvěřince, který čítá již řádku členů. Sám autor má za přelom ve své sochařské tvorbě roky 88 a 89, kdy dostal možnost vytvořit veřejnou zakázku, která posléze dostala název Oskar, která odstartovala nejen rozvinutí samotné sochařské tvorby, ale i jmenovaný zvěřinec. Celý tento zástup animálnosti by vydal na jakousi alternativní Noemovu archu, jež je mimo jiné v autorově tvorbě zastoupena taktéž. Dílo Ježek je referenčním dílem svého autora a jedinečným vzorem umění generace Tvrdohlavých.