• RIVIÉRE MORTE A DEAUVILLE

015 | RIVIÉRE MORTE A DEAUVILLE

BOUDIN Eugéne-Louis (1824 Honfleur - 1898 Deauville)

Olej na plátně, 51 x 75 cm, rámováno, datace 1893, signováno vpravo dole E. Boudin 93, zezadu opatřeno výstavním štítkem a razítkem.
Vystaveno:
Dialogy v obrazech, Galerie Diamant S.V.U. Mánes, Praha, 2014.
Publikováno:
Robert Schmit, Eug?ne Boudin, Tome III, Paris, 1973, n°3193, str. 227;
Dialogy v obrazech, Galerie Diamant S.V.U. Mánes, Praha, 2014, str. 88.
Provenience:
Ancienne collection Van Houten, Paris.
Významný francouzský krajinář a impresionista. Už od dětství byl vášnivým kreslířem a dětství strávené v rodině námořníka v Le Havre mu umožnilo plně se realizovat. Ještě tam se vyučil tiskařem a už v osmnácti letech si otevřel vlastní papírnictví, v jehož výloze vystavoval obrazy svých oblíbených malířů v čele s T. Couturem. Díky městskému stipendiu odešel do Paříže, kde se věnoval studiu portrétní malby a krajinářství. Právě tam se seznámil s C. Monetem, a zúčastnil se také několika pařížských Salónů. Po návratu do Le Havre podnikal četné cesty na normandská pobřeží a do Bretagne, později cestoval i po Francii a Itálii. Střídavě žil v Le Havru, Honfleuru a Paříži, v sedmdesátých letech se ale zdržoval také delší dobu v Bruselu, Rotterdamu a Dortrechtu. Později si postavil vlastní dům v Deauville, kde zůstal až do konce.
Jako tvůrce komorních formátů pracoval hodně v plenéru a bývá proto označován za předchůdce impresionistů. Pro jeho dechberoucí malbu oblohy jej dokonce současník Corot nazval „králem nebes“. Ve svých obrazech se hlásil občas i k odkazu starých nizozemských krajinářů, z nichž si vzal smysl pro soulad mnoha detailů v jednom obraze zceleném do jednotícího tónu v dokonalé optické souhře. Nejčastěji maloval moře a krajiny, ztvárněné přesně podle přírody, téměř všechny menšího formátu, v nichž se snažil popsat náladu určitého okamžiku, ale také život v přímořských městech. V početných studiích skicoval moře, jeho rozmanité podoby, hru světla na vlnách a tvary oblaků nad ním pak na plátnech zachycoval lehkými tahy štětce a světlými pastelovými barvami, jimiž charakterizoval prchavost okamžiku. Kopíroval také holandské krajiny, nejvíce ho oslovoval Ruisdale a Potter, hlavní inspiraci však našel v mistrovském C. Corotovi, který však na oplátku obdivoval Boudina a nazval ho "králem nebes". Právě v mihotavém světle mezi oblaky byl jednoznačně mistrem, ale i v dokonalém zachycení přírody a koloběhu života. C. Monet poté pronesl, že právě díky Boudinovi se rozhodl malovat v plenéru a byl to také Monet kdo přesvědčil Boudina, aby vystavil na první impresionistické výstavě v r. 1874, přestože se Boudin do hnutí nikdy oficiálně nezapojil. Získal několik zajímavých ocenění, např. za třetí místo na Pařížském salónu v r. 1881, zlatou medaili na Světové výstavě (Exposition Universelle) v r. 1889 a konečně byl jmenován rytířem čestné legie (Legion dhonneur) v r. 1892. Jeho díla jsou zastoupena v Art Institute v Chicagu, Le Havre Musée des Beaux Arts, muzeu Eugéna Boudina v Honfleuru, ale i v exkluzivních soukromých kolekcích.
Autor viz TB 4/438, B 2/216.

Oil on canvas, 51 x 75 cm, framed, dated 1893, signed lower right E. Boudin 93, exhibition label and stamp on reverse.
Exhibited:
Dialogues of paintings, Galerie Diamant S.V.U. Mánes, Prague, 2014.
Published:
Robert Schmit, Eugène Boudin, Tome III, Paris, 1973, n°3193, page 227;
Dialogues of paintings, Galerie Diamant S.V.U. Mánes, Prague, 2014, page 88.
Provenience:
Ancienne collection Van Houten, Paris.
Autor see TB 4/438, B 2/216.

  • dosažená cena: 1 650 000 CZK