036 | FISCHER Artur:
KRAJINA S TROSKAMIOlej na plátně, 58 x 71 cm, rámováno, datace 1936, signováno vpravo dole A F 36.
Konzultováno s PhDr. Arno Paříkem.
Provenience:
Soukromá sbírka advokáta a poslance českého zemského sněmu Františka Kloučka.
Literatura:
Arno Pařík, Zapomenutý malíř Arthur Fischer, Roš Chodeš, červen 2009.
Jestliže by měl něčí osud naplňovat temné období našich dějin, tak je to určitě jméno Artura Fischera, tím skutečně naplňujícím a příkladným. Mladý malíř byl přijat na Drážďanskou výtvarnou akademii do ateliérů věhlasných profesorů Richarda Müllera a Albina Eggera-Lienze. Za blízkého přítele a spolubydlícího má krajana, básníka a kreslíře, Františka Gellnera, jehož předčasná smrt ve vojenském tažení První světové války je podnes mýtická. Posléze si Artur Fischer rozšíří vzdělání o pražskou AVU ( ve speciálce Maxe Pirnera ), kde si nalezne dalšího životního přítele a spolužáka, malíře Karla Holana. Díky Holanovi máme dnes alespoň o Fischerovi několik málo vzpomínek, které zaznamenal Arno Pařík ve svém objevném článku „Zapomenutý malíř Arthur Fischer“ V něm popisuje poslední roky malířova života, v kterých se rozhodl vést ve východočeském Jičíně malou textilku, na progresivní art decový design. Ta mu byla nacisty arizovaná, a po roce nucených prací v Sobotce, byl se svou rodinou deportován nejprve do terezínského ghetta, a následně do koncentračního tábora v Osvětimi. Z mimořádně vzácných ukázek jeho malby si dnes můžeme kusým způsobem poskládat jak Artur Fischer maloval. Soustředil se převážně na krajinomalbu, kdy stromořadí byla redukována stejně jako u oblíbeného profesora Eggera-Lienze. Leckdy docházelo i k tomu, že krajiny vypadaly biblicky neoklasicistně, čemuž napomáhala jejich monochromita. Leckdy byl dojem podobný jako z některých „prázdných“ maleb Otakara Kubína, což je i případ „Krajiny s Troskami“ zde nabízené.
dosažená cena: 100 000 CZK