Dotaz na položku
Odeslat dotaz na položku odborníkovi European Arts Investments s.r.o.
Díky souhlasu s využitím technologie cookies nám dovolíte ukázat Virtuální prohlídku i přímý přenos z našich aukcí přímo na našich stránkách.
Vyhráváte, Váš limit na vyžádání. Limit lze zvýšit.>
Sádrová plastika, výška 70 cm.
Dílo představuje tvorbu Karla Kotrby, člena Sociální skupiny, dříve známou Ho Ho Ko Ko, do které spolu patřili také Karel Holan, Miroslav Holý a Pravoslav Kotík. Tato skupina vznikla odštěpením z výtvarného odboru Umělecké besedy. Poté, co se názorově neshodla s UB, opustili její řady roku 1924, mimo již zmiňované vystoupili též Emanuel Frinta, Oldřich Kerhart a Marie Schnabelová. Manifest skupiny byl popsán v článku Karla Holana: O tendenčnosti v umění. Roku 1925 pak první čtyři jmenovaní vytvořili právě onu skupinu Ho Ho Ko Ko. Teoretikem tohoto uskupení byl Jaromír John, vlastním jménem Bohumír Markalous. V díle Sedící dívka se Karel Kotrba představuje jako sochař sociálních témat, umělec, jehož dílo úzce souvisí s poválečnou tvorbou prosycenou křehkosti bytí a jeho pomíjivosti, a to napříč daným podmínkám. Autor byl ovlivněn, jak svým životem na předměstí pražských Holešovic, tak svou válečnou zkušeností a posléze účastí ve francouzské cizinecké legii. Karel Kotrba je známý, jak svou interiérovou tvorbou, tak i exteriérovou. Sedicí akt je autorovým referenčním dílem, protknutým citlivostí a lidskostí autora samotného. Socha výtečně reprezentuje autorovu tvorbu a dává divákovi výtečnou možnost nahlédnout do autorova světa, do jeho tvorby.
Významný český sochař svou cestu k sochařství nastoupil po zdánlivých odbočkách jako štukatér a návštěvník večerních kurzů modelování na VŠUP v Praze. Za první světové války narukoval, byl zajat a po válce se vrátil v r. 1919 jako člen francouzské cizinecké legie. Akademické sochařské vzdělání získal na AVU v Praze v medailérské škole u prof. O. Španiela. Po škole absolvoval roční studijní pobyt v Paříži. Vstoupil do Umělecké besedy, ale po názorovém střetu s konzervativnějším křídlem spolku se stal členem SVU Mánes. V jeho tvorbě se odrážely jeho zkušenosti z války, stejně jako život na předměstí v pražských Holešovicích. Citlivost k sociálním otázkám se u něj projevuje ve zvolených námětech i ve stylu sochařského díla, které je zařazováno do proudu sociálního umění 20. let. Realizoval řadu veřejných interiérů, ale exteriérové sochařské zakázky. Jeho dílo je zastoupeno v prestižních veřejných i soukromých sbírkách, např. NG v Praze, GASK, Národní divadlo v Praze, GVU Cheb aj.
Autor viz Kovárna F., Karel Kotrba, Jednota umělců výtvarných.
Odeslat dotaz na položku odborníkovi European Arts Investments s.r.o.