Strukturální grafika na papíře, 20,1 x 36,6 cm, rámováno, v paspartě, pod sklem, datace 1960, signováno dole uprostřed V. Boudník 1960-IX.
Publikováno:
Vladislav Merhaut, Vladimír Boudník, kompletní soupis grafického díla, Praha, 2020, s. 212, verze.
Strukturální grafika Ezopovy bajky náleží k vrcholnému období tvorby Vladimíra Boudníka, jednoho z nejvýraznějších představitelů českého poválečného umění a průkopníka explozionalismu. Boudník zásadně proměnil pojetí grafiky. Chápal ji jako experimentální pole, kde výtvarná forma vzniká z fyzické práce s materiálem, otisky, reliéfem, tlakem a náhodou. V tomto díle využívá autor svou charakteristickou metodu strukturálního tisku: nechává promlouvat hmotu samotnou. Organické a erozivní struktury přerůstají v imaginativní krajinu tvarů, která působí současně archaicky i sugestivně. Název Ezopovy bajky odkazuje k podprahové symbolice, i když kompozice není figurativní, vyvolává představy skrytých dějů, které se z hmoty teprve derou na povrch. Dílo vzniklo v prostředí libeňského okruhu, kde Boudník tvořil po boku Mikuláše Medka, Zbyňka Sekala nebo Bohumila Hrabala. Sdílel s nimi existenciální naléhavost i víru v sílu tvůrčí imaginace. Ezopovy bajky jsou vynikající ukázkou jeho výjimečného přínosu evropskému informelu – propojení spontánního gesta, práce s materiálem a hluboké vnitřní poezie.