logo
Log in | Sign in
account_circle
  • Auctions
    • Live auction
    • Accepting items to auction
    • Auction exhibition
    • Auction calendar
    • Auction records
    • Previous auctions
  • About us
    • History & present
    • References
    • Tisková zpráva
  • exhibition
    • Current exhibition
    • Last exhibitions
  • contacts
  • other
    • Make offer for auction
    • Reference
    • GDPR
    • Download
    • Order the newsletter
    • Logo to download
  • cze/en
  • Auctions
    • Live auction
    • Accepting items to auction
    • Auction exhibition
    • Auction calendar
    • Auction records
    • Previous auctions
  • About us
    • History & present
    • References
    • Tisková zpráva
  • exhibition
    • Current exhibition
    • Last exhibitions
  • contacts
  • other
    • Make offer for auction
    • Reference
    • GDPR
    • Download
    • Order the newsletter
    • Logo to download
  • cze/en

X

Výběr cookies

Díky souhlasu s využitím technologie cookies nám dovolíte ukázat Virtuální prohlídku i přímý přenos z našich aukcí přímo na našich stránkách.

  • Funkční
    nezbytné pro funkčnost stránek
  • Analytika (Google Analytics)
    Budeme vědět, co Vás zajímá
  • Virtuální prohlídka (Matterport)
    Virtuální prohlídka našich předaukčních výstav bude vložena přímo do stránek
  • Přímý přenos (Youtube)
    Přímý přenos z našich aukcí budeme moci vložit přímo vedle dražebního modulu
    • previous
    • back
    • next
    • 128 | BRUSIČ

      SOUČEK Karel (1915 - 1982)

      • starting price: 45 000 CZK
    • arrow_upward
      arrow_downward

      Olej na plátně, 46 x 33,5 cm, rámováno, datace 1942, signováno vlevo dole K. Souček 42.
      Námět předloženého obrazu Brusič je typickým městským výjevem, který je charakteristický pro tvorbu skupiny 42, jejímž členem byl právě i autor plátna. Obraz vznikl přímo v roce 42, a proto aktuálně a s jistou dávkou syrovosti vypovídá o existenciálním pocitu obyčejného měšťana těchto válečných let. V tvorbě Karla Součka, ale i všech členů skupiny, se setkáváme se zcela specifickým stylem vybarvení prostředí města a jeho atmosféry. Město působí jako nesrozumitelná spletice uliček, kolejí a elektrických drátů. Na umělcovo vnímání městské krajiny jako labyrintu mělo jistě vliv i jeho rodné prostředí průmyslového Kladna. Městský prostor, ačkoliv je obydlený člověkem, je představen jako tísnivé místo a aktéři v Součkových obrazech jsou tak spíše anonymní postavy hledající své společenské postavení, než konkrétní kolemjdoucí s vlastním charakterem či fyziognomickými rysy. Souček tak poukazuje na nejistý osud člověka nejen ve městě, ale i světě. Zároveň notná dávka anonymity jak místa, tak lidí, vytváří onu typicky ponurou a beznadějnou atmosféru jeho výstižných děl. To vše je divákovi představeno skrze minimum cílených efektních prostředků. Souček volil spíše barevně umírněnější tonalitu barev, zde různé odstíny okrové a šedi ve prospěch expresivněji pojatého tvaru. Otázka barvy tak nepřekřičí, nýbrž podtrhuje formu, která je obecně v tvorbě Karla Součka nejelementárnějším prostředkovatelem, jak uměleckých, tak dějových sdělení. Jen siluetou naznačené figury jakoby byly součástí stroje, který jim přináší obživu a celek tak splývá do jediného obrysu. Tato tematika vztahu člověka a stroje byla dalším společným jmenovatelem malířů Skupiny 42. Dílo Karla Součka je ve své formě nezaměnitelné a svým jedinečným způsobem poskytuje dnešnímu divákovi aktuální komentáře k sociálním poměrům tehdejší napjaté válečné doby.

    Dotaz na položku

    Odeslat dotaz na položku odborníkovi European Arts Investments Ltd.

    logoEA
     
    • auction
    • exhibition
    • contacts
    • about us
    • other

    © Copyright 2025 European Arts Investments Ltd.. All rights reserved.