Olej na plátně, 95,5 x 65 cm, rámováno, datace 1987, signováno dole uprostřed Vaca 87. zezadu opatřeno přípisem s určením.
Eva Petrová, Karel Vaca, Galerie výtvarného umění, Náchod 21.6.-1.9.2002.
Karel Vaca je mnohým znám spíše jako tvůrce či spolutvůrce plakátového obsahu za minulého režimu. Jeho volná tvorba je doposud netoliko probádaná a nabízené dílo Jádro výtečně reprezentuje jeho přínos do abstraktní tvorby českého poválečného umění. Jako tvůrce ilustrace či doprovodné grafiky byl Vaca činný velmi záhy. Již v průběhu padesátých let doprovodil svou tvorbou například Olbrachtovo Podivné přátelství herce Jesenia. Autorovo jméno je taktéž spjato se skupinou umělců sdružujících se po pojmenováním Trasa 54, jež také spojovala zkušenost ateliéru Emila Filly. Vaca nebyl jen spolutvůrcem plakátového obsahu, jež čítá neskutečných více než 300 plakátů, ale taktéž se díky svému apolitickému postavení v poradním sboru Ústřední půjčovně filmů, jež rozhodovala o těchto zakázkách, zasadil o to, aby takový umělci jako například Milan Grygar či Jan Kubíček měli možnost, jak uměleckého projevu, tak samotné existenční obživy. Karel Vaca se v díle Jádro projevuje ve své pozdní tvůrčí etapě, kdy se opět vrátil ke své vytříbené abstrakci a neopomenul nic ze svého koloristického uvědomění. Jádro ve svém tvarosloví taktéž jemně spojuje plakátovou tvorbu, kdy se často Vaca uchyloval k potemnělým kompozicím a výlučné se nezabýval figurálním fragmentem. Plátno Jádro je svou kvalitou a přednesem nejen vyzrálou prací velkého českého výtvarného tvůrce, ale taktéž galerijním kusem české poválečné abstrakce.