Olej na plátně, 70 x 60 cm, rámováno, datace 1963, signováno zezadu na blindrámu R. FILA. Výstava: Rudolf Fila, Galerie města Bratislavy v Palffyho paláci, duben – červen 2016. Publikováno: Peter Michalovič, Rudolf Fila, Galerie města Bratislavy v Palffyho paláci, 2016, s. 37. Dílo Rudolfa Filly je svébytnou kapitolou československého moderního umění. Široké veřejnosti je auor především znám pro své kolážovité a kombinovaná obrazy, využívající především materii denního tisku, kalendářů či jiných reprodukcí, které následně svým vstupem v podobě malby, barevného gesta či jiných narušení předešlého sdělení přemění autor jejich podstatu a proklamaci. Nabízená díla pochází z raných let autorovy tvorby, jež po vyškolení takovými učiteli jako byl Bohdan Lacina či Ján Mudroch dospěl k abstraktní formě, jíž se inspiroval v díle nejen již zmiňovaných, ale taktéž například v tvorbě Toyen či Jindřicha Štyrského. Hledíme na abstrahované strukturální práce, jež si nesou něco málo z reality bytí, ale jsou již z většiny své formy laděná abstraktní nótou. Díla z tohoto období lze řadit do linie strukturální, lyrické abstrakce. V daném případě se tvorba Fily oprošťuje takřka od jasných forem, přesto jak v díle MIMA či Ukřižování motiv se stále zračí, přestože již jen v jemných nuancích. Podobná díla se na českém trhu vídají jen sporadicky, a tak je tato nabídka jistou poklonou dílu tohoto důležitého slovenské autora.