Olej na desce, 62 x 44,5 cm, rámováno, datace 1986, signováno vpravo dole J. Vyleťal, na zadní straně značeno Josef Vyleťal 1986.
Toto podmanivé dílo pochází z palety a štětce autora, jenž se svou stylizací řadí k českému poválečnému surrealismu. Josef Vyleťal se setkával s řadou umělců a mezi jeho blízké přátele patřil i Mikuláš Medek. Inspiraci Vyleťal nacházel jak v dílech renesančních malířů Leonarda da Vinciho, Raffaela a Albrechta Dürera, tak jeho práci formovala i díla Salvatora Dalího, Maxe Ernsta či právě i Mikuláše Medka. Do svých obrazů s oblibou vkládal torza ze slavných obrazů, které pak situoval do existenciálně tísnivého prostoru. Dílo Modrá pomluva pochází z osmdesátých let, tedy z Vyleťalova nejplodnějšího období, kdy se zajímá o antickou mytologii. Právě neřest Pomluva byla odedávna poměrně oblíbeným námětem. Poprvé byla znázorněna již v antickém Řecku. Autorem díla byl řecký malíř Apelles žijící ve 4. století př. n. l. Přestože se nám takto staré dílo nedochovalo, jeho sláva se po světě šířila pomocí popisu filosofa Lúkiana, podle kterého se obraz snažil namalovat dokonce i Sandro Botticelli. Oproti Botticelliho detailně propracovanému schématu postav se Josef Vyleťal soustředí pouze na postavy dvě, kde se dominantním prvkem stávají gesta rukou, jež substituují jak grimasy ve tvářích, tak i nelibé posměšky směrem k pomlouvané osobě.