Akryl na plátně, 81,5 x 81 cm, datace 1997, signováno na blindrámu Milan Grygar 1997.
Opatřeno odborným posudkem PhDr. Karla Srpa.
Z posudku PhDr. Karla Srpa:
Soubor obrazů, nazvaných hudebním pojmem Antifona, představuje výjimečný celek v malířském díle Milana Grygara, vznikající na čtvercových formátech, do jejichž bílého pozadí vstupuje další tvar, zřetelně narušující jeho klidný, neutrální formát takovým způsobem, že jej vychyluje a otevírá na všechny možné strany do okolního prostoru. Přestože zprvu vzniká dojem, že autor vůči čtverci staví pyramidální motiv, pak do plochy vnesený útvar spíše odkazuje k šestiúhelníku, který na čtvercové ploše vymezuje dva pravoúhlé trojúhelníky, jejichž přepony a odvěsny jsou stejně dlouhé, a přesto vzniká dojem, že si Grygar pohrává se symetrií, že mezi oběma trojúhelníky je nerovnost. Přestože autor výrazně svůj výraz zplošnil, předvedl svůj výraz jen do jedné roviny, vyjádřené splývavým rukopisem, vyvolává silný prostorový dojem, jako by se rozpínal do všech stran, zřetelně aktivizuje pohled, uvádí jej do pohybu a nutí mysl, aby si doplnila vrcholek symetrického tvaru, nacházejícího se nad horní stranou plátna. I když Grygar uplatňuje geometrické tvarosloví, není v prvém plátnu: rozhoduje emoce, prostupující divákovu percepci. Aktivitu mysli pohlcuje emotivní vyznění jednoduchých, a přesto kompozičně složitých kompozičních sestav, vyjadřujících dojem pohybu. Máme před sebou dílo, pocházející z autorovy výrazné obrazové řady, které zřetelně rozšiřuje současnou malbu o důslednou práci s čistými formami.