Olej na plátně, 76 x 55,5 cm, rámováno, datace 1954, signováno vlevo dole EN. Pohled nám ulpívá na velkoformátovém díle malíře expresionistického ražení, člena německé skupiny Novembergruppe a též rodáka z českých zemí, který se proslavil za hranicemi svého rodiště. Ernst Neuschul, pocházeje z Ústí nad Labem, se v zahraničí vyprofiloval jako výtečný expresionistický malíř a také jako jeden z umělců Nové věcnosti. Plátno Melancholie představuje dnes již dobře známý autorův portrétní typ námětu. Tvaroslovím přístupu k malbě můžeme dílo datovat do padesátých let, což potvrzuje i autorovo vročení. Postava přímo odpovídá dobovému přístupu autora, jenž nalezl zalíbení v jakémsi figurálním manýrismu, kdy jeho postavy žen jsou bohyněmi s labutími krky a jejich útlá, a přesto stále velice ženská figura podtrhuje často emotivně pojatý motiv. V daném případě vidíme postavu, jež buď sama či zprostředkovaně představuje onu melancholii, duševní stav zádumčivosti či trudnomyslnosti a nečinnosti. Žena zde stojí pouze oděna v rouše Evině, se zavřenýma očima, stojící až v póze modelky. Celým plátnem prostupuje až meditativní naléhavost. Ohledem malby se autor držel pastelových tónů a měkkého vyjádření, jež vytvořil za pomoci nanesení jemné pasty a promyšlených tahů štětcem. Dívka je zasazena do prostoru, který podtrhává pocit opuštění. Zajímavým detailem je strukturovaná tkanina karmínového odstínu, která společně s oděním dívky tvoří nejvýraznější část barevné palety plátna. Divák hledí na výtečně vyvedený olej z ruky jednoho z nejzajímavějších tvůrců německého hnutí Nová věcnost.