Olej na plátně, rentoilováno, 70 x 50 cm, rámováno, datace – 20. léta 20. století, signováno vpravo dole Coubine.
Opatřeno odborným posudkem prof. PhDr. Jiřího Siblíka.
Publikováno:
Anna Pravdová, École de Paris a čeští umělci v meziválečné Paříži/prezentace-recepce-akvizice, Praha, 2022, s. 78.
Tento kultivovaný a niterný ženský akt patří k vrcholným ukázkám tvorby Otakara Coubina, česko-francouzského malíře spojeného s pařížským okruhem École de Paris. Coubine se v meziválečném období profiloval jako mimořádně ceněný malíř figurálních kompozic a lyrických aktů, v nichž spojoval klasickou kázeň s moderním citem pro formu a harmonii. Postava sedící ženy je zde ztvárněna s výjimečným smyslem pro objem, proporci a měkké modelování světlem. Coubine nevnímá akt jako pouhou studii těla, ale jako intimní portrét duševního stavu. Výraz ženy působí zadumaně, pohled je sklopen, gesto ruky naznačuje introvertní usebrání. Celek vyzařuje tichou melancholii, která je tolik příznačná pro autorovu pařížskou éru. Barevné ladění je postaveno na tlumených tónech modrozelené a okrové, které vytvářejí jemnou atmosféru vnitřního klidu. Charakteristická jemná textura malby a sametová modelace objemu odkazují k Coubinově francouzské zkušenosti, ale také k jeho originálnímu, lyrickému realismu, který jej odlišoval od soudobých avantgardních směrů. Sedící ženský akt představuje mimořádně kvalitní dílo nejen v rámci Coubinovy tvorby, ale také v kontextu českého moderního umění 20. století.