logo
Log in | Sign in
account_circle
  • Auctions
    • Live auction
    • Accepting items to auction
    • Auction exhibition
    • Auction calendar
    • Auction records
    • Previous auctions
  • About us
    • History & present
    • References
    • Tisková zpráva
  • exhibition
    • Current exhibition
    • Last exhibitions
  • contacts
  • other
    • Make offer for auction
    • Reference
    • GDPR
    • Download
    • Order the newsletter
    • Logo to download
  • cze/en
  • Auctions
    • Live auction
    • Accepting items to auction
    • Auction exhibition
    • Auction calendar
    • Auction records
    • Previous auctions
  • About us
    • History & present
    • References
    • Tisková zpráva
  • exhibition
    • Current exhibition
    • Last exhibitions
  • contacts
  • other
    • Make offer for auction
    • Reference
    • GDPR
    • Download
    • Order the newsletter
    • Logo to download
  • cze/en

X

Výběr cookies

Díky souhlasu s využitím technologie cookies nám dovolíte ukázat Virtuální prohlídku i přímý přenos z našich aukcí přímo na našich stránkách.

  • Funkční
    nezbytné pro funkčnost stránek
  • Analytika (Google Analytics)
    Budeme vědět, co Vás zajímá
  • Virtuální prohlídka (Matterport)
    Virtuální prohlídka našich předaukčních výstav bude vložena přímo do stránek
  • Přímý přenos (Youtube)
    Přímý přenos z našich aukcí budeme moci vložit přímo vedle dražebního modulu
    • previous
    • back
    • next
    • 036 | PODOBIZNA MALÍŘE PROŠKOVCE

      BENEŠ Vincenc (1883 – 1979)

      • starting price: 1 600 000 CZK
    • arrow_upward
      arrow_downward

      Olej na plátně, 91,5 x 79 cm, rámováno, datace 1908.

      Opatřeno odborným posudkem Mgr. Barbory Ropkové, Ph.D., autorky připravované monografie a soupisu díla.

      Opatřeno odborným posudkem PhDr. Karla Srpa.

      Dílo bude zařazeno do autorovy připravované monografie.

      Provenience:

      Sbírka Dr. Františka Čeřovského.

      Z posudku Mgr. Barbory Ropkové, Ph.D.:

      Unikátní plátno Vincence Beneše pochází z velmi ceněného raného tvůrčího období, které souvisí s jeho členstvím ve skupině Osma, z něhož se dochovalo jen velmi málo jeho děl. Motivem je podobizna Benešova vrstevníka, malíře Josefa Proškovce, který malbu studoval v Praze a ve Vídni. Atraktivitu obrazu zvyšuje fakt, že vznikl v době, kdy Beneš tvořil ve společném ateliéru s Bohumilem Kubištou na pražských Vinohradech, v Nerudově ulici č.p. 36, dnešní Polské u Riegrových sadů. Ve společném ateliéru pracovali oba umělci od března 1908 do konce roku a vznikla tu řada prací, v nichž oba řešili otázky týkající se výtvarné formy. Uvedený Benešův portrét je dokladem zásadní proměny jeho výrazového slovníku směrem k nekonvenční modernistické malbě, syntetizující především vlivy van Gogha a Cézanna, s jejichž podněty se krátce předtím seznámil na své studijní cestě po Německu, kterou završil několikaměsíčním pobytem v Paříži. Obraz je podobně jako některé další Benešovy práce té doby nesignovaný, jeho vznik je však doložen v malířových pamětech: „ V té době maloval jsem také podobiznu spolužáka od Schwaigerů Proškovce. Nosil ostře oranžové šaty a červenou kravatu, což mě přimělo k malování s komplementárním modrým pozadím. Tu již uplatňoval jsem také nové teoretické výmysly o zlatém řezu a vyvažování směrů a linií“ (Vincenc Beneš, Paměti, s. 25). Hlavním významovým kompozičním prvkem je tu v souladu s orientací Osmy barva, ale také snaha o nalezení řádu výtvarné formy. Podobizna zobrazuje mladého sedícího muže v rezavém obleku s oranžovou vázankou, v sebevědomém posedu nohy přes nohu. V levé ruce drží cigaretu, příznačný atribut portrétů té doby, který je patrně inspirován Munchovým Autoportrétem s cigaretou z roku 1895 (Národní galerie Oslo). Pastózní a živý štětcový rukopis, vedený dramaticky v různých směrech je typickým rysem pláten nejen Beneše, ale i dalších členů Osmy. Právě tento skicovitý charakter, patrný také z odstupu je v zásadním rozporu s akademickou malbou, jeho role spočívá ovšem také v dynamizaci výrazu. Komplementární modré pozadí disponuje sice stejnou barevnou intenzitou, s jakou je pojednána mužská postava, jsou z něho však vyjmuty veškeré popisné detaily, proto se pozornost diváka přece jen stáčí k tváři výrazných řezaných rysů s pronikavýma modrýma očima a k partii rukou. Ačkoliv se jedná o plátno, kde Beneš pracuje s výrazným barevným kontrastem, nejsou jeho tóny v porovnání s Kubištou zdaleka tak ostré a nevytvářejí specifickou kubištovskou disharmonii. Beneše od Kubišty odlišuje právě tato malířská senzualita a cit pro barvu, která jeho plátnům dodává odlišný charakter. Stylové pojednání plátna vypovídá pro jeho vřazení mezi dvě nejranější varianty Podobizny dr. Lea Pavelce z téhož roku a mezi pozdější Podobiznu dívky s kytičkou. Všechna tato portrétní plátna mají několik shodných rysů – zobrazují sedící postavu na jednobarevném pozadí. V případě dívky i Proškovce je tu doprovodný atribut v podobě květiny u zobrazení dívky, či cigarety v případě mužského portrétu. Mezi další rysy patří traktace plochy do velkých barevných polí. V Podobizně Proškovce si barva, jako u dvou podobizen dr. Lea Pavelce, stále drží svou plastickotvornou modelační funkci a lze jí tak vnímat spíše v expresionistickém duchu. Naopak u Portrétu dívky je již patrný ústup plastické formy ve prospěch výrazného profazetování portrétu a zploštění prostoru, což poukazuje na raný vliv Cézanna. U podobizny Proškovce přistupuje Beneš k principu, rozkládajícímu tvar na plochu také, děje se tak však zatím jen prostřednictvím černého šrafování štětcem v partii obleku, naopak v ostatních pasážích plátna pracuje se zmíněnou modelací tvaru.


    Dotaz na položku

    Odeslat dotaz na položku odborníkovi European Arts Investments Ltd.

    logoEA
     
    • auction
    • exhibition
    • contacts
    • about us
    • other

    © Copyright 2025 European Arts Investments Ltd.. All rights reserved.