Epoxid s pigmentem, vysypané sklo po demonstračním požáru osobního automobilu na překližce, 108 x 70 x 4,7 cm, datace 2018, zezadu signováno Jan Merta, zezadu opatřeno autorským přípisem. Vystaveno: Jan Merta, 70 % umělce, 30 % tramvajáka, Galerie Zdeněk Sklenář, 5. 12. 2018 – 26. 1. 2019. Můj milý Ježíšku, Galerie Zdeněk Sklenář, 1. 12. 2019 – 15. 12. 2019. Malířská tvorba Jana Merty se v českém prostředí výrazně prosadila již od konce osmdesátých let dvacátého století a od té doby autor patří mezi významné tvůrce české současné malby. Autor díla je často spojován s velkoformátovými plátny v duchu formálního spojení velkých barevných ploch, které následně vytvářejí kýženou kompozici, jež výsledně působí často konstrukčně jednoduchým a provokativním způsobem. Merta po celou dobu své tvorby reflektuje každodennost všedního dne. Ač je to lidský rituál, zachycení zlomku okamžiku či objekty aktivity denní potřeby, vždy si vybere trefné výrazové prostředky. V daném případě vidíme vertikálně myšlené dílo bílého povrchu, které je poseto segmenty skla, pigmentu a epoxidu. Ty výsledně vytváří jakousi povrchovou báseň, záznam uskutečněné události, a to demonstračního požáru automobilu. Tyto segmenty mají zelenkavý tón a jsou vyskládány do jistých obrazců, navozující nahodilost skutku, přesto je vše promyšlené. Merta si zde pohrává s prostorovým rozsahem díla a diváka tak přivádí do středu události. Díla Jana Merty jsou zastoupena takřka ve všech důležitých sbírkách státního či soukromého formátu. Autorův přínos českému postmodernímu umění je zřejmý a nezastupitelný. Obdobná díla se na našich a dalších prestižních aukcích draží v rozmezí 550 000 – 650 000.