-
041 | VINOBRANÍ
ŠPILLAR Karel (1871 - 1939)
- dosažená cena: 78 000 CZK
Server time:
dosažená cena: 78 000 CZK
2.6., 20:22 12804 78 000 CZK 2.6., 20:24 12804 78 000 CZK 2.6., 20:21 15449 76 000 CZK 2.6., 20:20 12804 74 000 CZK 2.6., 20:19 15449 72 000 CZK 2.6., 20:06 12804 70 000 CZK 2.6., 20:06 15449 68 000 CZK 2.6., 20:06 12804 66 000 CZK 2.6., 20:05 15449 64 000 CZK 2.6., 20:04 12804 62 000 CZK 2.6., 20:04 15449 60 000 CZK 2.6., 20:03 12804 58 000 CZK 2.6., 20:01 15449 56 000 CZK 30.5., 20:20 12193 54 000 CZK 2.6., 20:01 15449 54 000 CZK 30.5., 16:57 13773 50 000 CZK 30.5., 17:06 13773 50 000 CZK 30.5., 17:06 12193 49 000 CZK 30.5., 16:38 12373 47 000 CZK 30.5., 08:06 15449 46 000 CZK 22.5., 14:57 13773 45 000 CZK 30.5., 08:02 15449 45 000 CZK 29.5., 15:01 13773 44 000 CZK 29.5., 15:01 3723 43 000 CZK 29.5., 15:00 13773 42 000 CZK 29.5., 15:00 3723 41 000 CZK 28.5., 16:58 13773 40 000 CZK 28.5., 16:58 12373 39 000 CZK 23.5., 12:31 13773 38 000 CZK 23.5., 12:31 11552 37 000 CZK Pastel na kartonu, 45 x 33,5 cm, rámováno, v paspartě, pod sklem, datace – okolo 1920, signováno vlevo dole K. Š., zezadu opatřeno přípisem s určením.
Vystaveno:
Metamorphoses – Proměny ženy ve výtvarném umění, Galerie Diamant S.V.U. Mánes, Praha, 2013.
Publikováno:
Metamorphoses – Proměny ženy ve výtvarném umění, Galerie Diamant S.V.U. Mánes, Praha, 2013, s. 362-363.
Autorem je absolvent UPŠ v Praze, kde později vyučoval a nakonec byl na své alma mater jmenován profesorem. Karel Špillar je zejména znám pro své monumentální dekorativní zakázky. Umělec například vymaloval Pavilon Pražské obchodní komory na Světové výstavě v Paříži. Namaloval rozměrná plátna pro Vlašský dvůr v Kutné Hoře a stojí i za návrhem půvabné mozaiky Hold Praze na Obecním domě v Praze. Byl členem S.V.U. Mánes a pro tento kultovní spolek výtvarníků vytvářel i plakáty. Ovládal však i jiné malířské formy, než dekoratérské. Svébytnou krajinářskou formu Špillar nalezl záhy po roce 1903 ve Francii za pobytu v Onivalu a širším normandském okolí. Pozdější náměty čerpal také z chodského prostředí. Velmi úspěšně se věnoval portrétům, grafice a plakátové tvorbě. Jeho díla jsou zdařilou symbiózou symbolismu a secese, která směřovala k jednoduché monumentalitě obrazů plných šťastného poklidu a jasu. Příklad tohoto autorova výrazového směřování je taktéž vidět v nabízeném Vinobraní. Lze zde hovořit o jakési alegorii na sklizeň vinné révy. Poodhalená kráska, jen lehce zakryta do bělostné látky, drží slaměný koš právě pro sklizeň vína. Dívka je zasazena do prostoru vinohradu, tvořeného zeleno-žlutými odstíny barevné palety, sem tam narušené fialkovým trsem vinné révy. Technika pastelu umělci dovolila plně rozvinout zasněnost výjevu a podtrhuje symboliku zamýšleného. Vinobraní zde vystupuje jako radost ze života, jako krása obyčeje lidové společnosti a v neposlední řadě vykazuje všechny kvality Špillarovy nanejvýš vysoké tvorby.
Dotaz na položku
Odeslat dotaz na položku odborníkovi European Arts Investments s.r.o.