logo
Přihlásit se | Registrovat se
account_circle
  • Aukce
    • Živé aukce
    • Předaukční výstava
    • Aukční kalendář
    • Příjem do aukce
    • Aukční rekordy
    • Předchozí aukce
  • O nás
    • Historie & současnost
    • Reference
  • výstavy
    • Předchozí výstavy
  • kontakty
  • ostatní
    • Nabídněte do aukce
    • Napsali o nás
    • Zásady ochrany osobních údajů
    • Ke stažení
    • Objednávka zasílání novinek
    • Logo ke stažení
  • cze/en
  • Aukce
    • Živé aukce
    • Předaukční výstava
    • Aukční kalendář
    • Příjem do aukce
    • Aukční rekordy
    • Předchozí aukce
  • O nás
    • Historie & současnost
    • Reference
  • výstavy
    • Předchozí výstavy
  • kontakty
  • ostatní
    • Nabídněte do aukce
    • Napsali o nás
    • Zásady ochrany osobních údajů
    • Ke stažení
    • Objednávka zasílání novinek
    • Logo ke stažení
  • cze/en

X

Výběr cookies

Díky souhlasu s využitím technologie cookies nám dovolíte ukázat Virtuální prohlídku i přímý přenos z našich aukcí přímo na našich stránkách.

  • Funkční
    nezbytné pro funkčnost stránek
  • Analytika (Google Analytics)
    Budeme vědět, co Vás zajímá
  • Virtuální prohlídka (Matterport)
    Virtuální prohlídka našich předaukčních výstav bude vložena přímo do stránek
  • Přímý přenos (Youtube)
    Přímý přenos z našich aukcí budeme moci vložit přímo vedle dražebního modulu
    • minulá
    • zpět
    • další
    • 061 | V OHBÍ ŘEKY

      KAVÁN František (1866 – 1941)

      • vyvolávací cena: 150 000 CZK
      • dosažená cena: 150 000 CZK
    • Olej na kartonu, 26 x 38 cm, rámováno, datace – 1894 - 1898, signováno vpravo dole Kaván.
      Opatřeno odborným posudkem PhDr. Mgr. Michaela Zachaře.
      Z posudku PhDr. Mgr. Michaela Zachaře:
      Posuzovaný obraz či snová vize patří k dílům vzniklým ještě za studií či krátce po nich. V obraze se zračí vzdáleně francouzský Chittussi, ale jde již o Kavánův svébytný smělý malířský projev s typickým štětcovým přednesem, rozptýleným až kosmicky podmanivým světlem a až omamným efektním koloritem. Motivy potulek ve stromoví či u potočního meandru nacházíme u tohoto umělce od časného mládí, jak dokládají práce mém soupise díla – viz č. 88, 139, 191 - 196, 293 a další. Mezi nimi a dalšími shledáme díla, mezi než vřadíme i zde posuzované, zatím neztotožněné s žádným publikovaným v mém soupise. Velmi blízké jsou obrazy Krajiny s rybníkem z lez 1896 – 97 či Jarní motiv z r. 1897 (kar. Č. 293 a 256). Obraz bych zařadil do let 1894 – 1898, kdy se Kaván soustřeďuje na nejvábivější místa blízká jeho vnímavému oku. Častěji tehdy zajížděl k nakladateli Topičovi na jeho statek do Chvalína u Roudnice na Labem. Tam podnikal výlety do blízkého i vzdálenějšího okolí a v korespondenci i vzpomíná, jak zapadl jednou se stojanem do vody na potoce Čepeli, kde s oblibou maloval „babky“, tedy ořezané vrbičky. V blízkém perimetru Topičova statku byly krásné přírodní scenérie, mezi než náleží i lužní les zvaný Písecký, právě tam v lokalitě Písty lze dodnes nalézt téměř shodné výjevy, jak dokládá aktuální fotografie. Typ štětcového rukopisu, povaha barevné vrstvy a konečně i drobná signatura vrypem jsou signifikantní pro umělcovy rané plenéry. Jde o zcela mimořádný objev mistrovského díla dobového plenérismu předznamenávající mentálně ve své elementární jednoduchosti kosmické vize Josefa Šímy či Karla Malicha. Potvrzuji jednoznačně pravost vzácného raného díla Františka Kavána.

    Dotaz na položku

    Odeslat dotaz na položku odborníkovi European Arts Investments s.r.o.

    logoEA
     
    • aukce
    • výstavy
    • kontakty
    • o nás
    • ostatní

    © Copyright 2025 European Arts Investments s.r.o.. All rights reserved.