Dotaz na položku
Odeslat dotaz na položku odborníkovi European Arts Investments s.r.o.
Díky souhlasu s využitím technologie cookies nám dovolíte ukázat Virtuální prohlídku i přímý přenos z našich aukcí přímo na našich stránkách.
Vyhráváte, Váš limit na vyžádání. Limit lze zvýšit.>
Olej na plátně, 81 x 121 cm, rámováno, rentoilováno, zezadu opatřeno výstavními štítky a razítky.
Zezadu opatřeno potvrzením autenticity prof. M. Švabinského ze dne 28. 4. 1932.
Provenience:
Josef V. B. Pilnáček, sb. č. 318;
Ladislav Erlich.
Vystaveno:
Otakar Lebeda (1877-1901), Národní galerie v Praze, Valdštejnská jízdárna, 26. 6. 2009 – 24. 1. 2010;
Otakar Lebeda (1877-1901), KGVU Zlín, 21. 2. - 6. 5. 2018 – OGV Jihlava, 24. 5. – 26.8. 2018;
Tváře české krajiny na obrazech českých malířů 19. a 20. století, Galerie Goltzova tvrz, 1. 5.–9. 6. 2013;
Klasikové 19. století, obrazy ze sbírky Karlštejnské a.s., Galerie Diamant S.V.U. Mánes, 5. 4.–27. 5. 2012, str. 100.
Má vlast - Pocta české krajinomalbě, Jízdárna Pražského hradu, Správa Pražského hradu a S.V.U. Mánes, 4. 9.–1. 11. 2015.
Publikováno:
Veronika Hulíková, Otakar Lebeda (1877-1901), Národní galerie v Praze, 2009, str. 68, č. kat. 37;
Má vlast - Pocta české krajinomalbě, Jízdárna Pražského hradu, Správa Pražského hradu a S.V.U. Mánes, 4. 9.–1. 11. 2015, obálka publikace, str. 302.
V tomto případě se divákovi naskýtá jedinečná možnost pohlédnout na mistrné dílo Otakara Lebedy. Toto dílo je zásadní nejen díky své velikosti a své jedinečnosti v plejádě malého počtu autorových děl, ale je úžasnou ukázkou kvality, kterou byl autor schopen nabídnout. Obraz Malý Dubovec je opravdu referenčním dílem. Svou kvalitu potvrzuje skvěle zvládnutou malířskou technikou tohoto pokračovatele Mařákovy školy a hmotným důkazem, jak moc byl Otakar Lebeda talentovaný a jak velkou škodou je, že autor zemřel tak záhy. Téma jihočeských rybníků bylo Lebedovi společné s Františkem Kavánem, jeho velkým přítelem. Přímo pohled na rybník Malý Dubovec vytvořili oba malíři. Dílo F. Kavána je nám známo pouze z ilustrace ze Zlaté Prahy r. 1898. Pohledem na dílo se nám naskýtá samotný okraj rybníka, rostlinstvo, které je jeho součásti, stromoví lemující rybník v jedné linii, jako by zarovnávající vodní plochu. Autor v obraze použil nádhernou paletu barev, a to od blankytné modře vodní hladiny, přes barvy hnědozemě, po zelené valéry rostlinstva. Na dohled se divákovi zračí stavení, křehké svou bělobou a zároveň potvrzující svou existencí lidské dílo v krajinném reliéfu. Obraz je vytvořen s citem pro českou scenérii, pro její krásu, pro detaily v ní. Otakar Lebeda svou interpretací atmosféry láká diváka, aby vešel do daného děje, aby divák okusil náladu dané přírodní scenérie. Ona blízkost děje v obraze vůči divákovi je podtržena malým detailem, decentně vypodobněným leknínem, který zpoza obrazu jako by se překlápěl mimo svět v obraze do světa mimo něj. Tento detailní záběr vegetace je pro Lebedovy práce z jižních Čech typický. Nabízený obraz Otakara Lebedy, navíc v této kvalitě, je opravdu jedinečnou nabídkou. Dílo je velice reprezentativním kusem autorovy tvorby a z pohledu posledních let dosud nemá na aukcích konkurenci.
Autor viz T 2/15, TB 22/500, NEČVU 1/440.
Odeslat dotaz na položku odborníkovi European Arts Investments s.r.o.