logo
Přihlásit se | Registrovat se
account_circle
  • Aukce
    • Živé aukce
    • Předaukční výstava
    • Aukční kalendář
    • Příjem do aukce
    • Aukční rekordy
    • Předchozí aukce
  • O nás
    • Historie & současnost
    • Reference
  • výstavy
    • Předchozí výstavy
  • kontakty
  • ostatní
    • Nabídněte do aukce
    • Napsali o nás
    • Zásady ochrany osobních údajů
    • Ke stažení
    • Objednávka zasílání novinek
    • Logo ke stažení
  • cze/en
  • Aukce
    • Živé aukce
    • Předaukční výstava
    • Aukční kalendář
    • Příjem do aukce
    • Aukční rekordy
    • Předchozí aukce
  • O nás
    • Historie & současnost
    • Reference
  • výstavy
    • Předchozí výstavy
  • kontakty
  • ostatní
    • Nabídněte do aukce
    • Napsali o nás
    • Zásady ochrany osobních údajů
    • Ke stažení
    • Objednávka zasílání novinek
    • Logo ke stažení
  • cze/en

X

Výběr cookies

Díky souhlasu s využitím technologie cookies nám dovolíte ukázat Virtuální prohlídku i přímý přenos z našich aukcí přímo na našich stránkách.

  • Funkční
    nezbytné pro funkčnost stránek
  • Analytika (Google Analytics)
    Budeme vědět, co Vás zajímá
  • Virtuální prohlídka (Matterport)
    Virtuální prohlídka našich předaukčních výstav bude vložena přímo do stránek
  • Přímý přenos (Youtube)
    Přímý přenos z našich aukcí budeme moci vložit přímo vedle dražebního modulu
    • minulá
    • zpět
    • další
    • 022 | KARMÍNOVÉ PRUHY

      ŠÍMA Josef (1891 - 1971)

      • vyvolávací cena: 2 000 000 CZK
    • arrow_upward
      arrow_downward

      Olej na plátně, 27 x 41 cm, rámováno, datace 1959, signováno vpravo dole J. ŠÍMA 59.

      Opatřeno odborným posudkem PhDr. Karla Srpa.

      Z posudku PhDr. Karla Srpa:

      Druhá polovina padesátých let byla z hlediska uměleckého a společenského vývoje pro Josefa Šímu rozhodující. Opustil Galerii Kléber, která mu nevyhovovala, aby začal spolupracovat s galerií Paula Facchettiho, jež výrazně přispěla k uznání jeho tvorby na mezinárodní scéně. Šíma se opět stal po desítkách let odmlčení jedním z hlavních představitelů evropské malby. Druhé polovina padesátých let rovněž přinesla velmi silné zabstraktnění jeho projevu, přestože autor sám se za abstraktního malíře nepovažoval. Po roce 1957 pronikají do jeho práce rovněž výraznější geometrizující přístupy, přivádějící jej krátkodobě k pravidelnému členění plochy na horizontální či vertikální pole. Zatímco na modř byly diváci z jeho pláten již zvyklí, její blankyt si zjednával dlouhodobě pozornost, pak jako další výrazný odstín se objevila karmínová červeň, která koncem padesátých let autora významně zaujala. Jde o ojedinělý tón, který na posuzovaném obraze vytváří téměř pravidelný rastr, zabírající i okraje při hranách plátna. Výrazně tak jako popředí vymezuje pohled, jenž se při vnímání o karmínové pruhy zachytí, avšak pokračuje za ně, aby si uvědomil, že se nacházejí na prosvětleném modrém pozadí, které vynikne při pohledu na obraz z většího odstupu, díky čemuž získá svou monumentalitu. Pozadí je totiž členěno na několik vertikálních pásů, není monochromní, ale promalované, přičemž se v něm rýsují dva výraznější vertikální pásy, jeden vlevo, vycházející z odstínu karmínové barvy, jeden vpravo, jenž je sytě modrý. Mezi nimi je prosvětlené pole. Vztah tohoto zadního plánu k přednímu vnáší do obrazu výrazné napětí, v němž hraje hlavní roli světlo, jež je sice imateriální, avšak Šíma zdůrazňoval vždy, že je hmotné povahy. Kompozice obrazu, přivádějící Šímu na okraj stejnoměrného členění, k němuž se zvolna přibližoval, ale jemuž se zároveň snažil vyhnout. Obraz tudíž náleží k jedněm z nejradikálnějších v jeho tvorbě. Nejspíše volně souvisel s přípravou na vitráže do remešského kostela svatého Jakuba, na návrzích jeho vitráží začal Šíma v roce 1959 pracovat.


    Dotaz na položku

    Odeslat dotaz na položku odborníkovi European Arts Investments s.r.o.

    logoEA
     
    • aukce
    • výstavy
    • kontakty
    • o nás
    • ostatní

    © Copyright 2025 European Arts Investments s.r.o.. All rights reserved.