Lept na papíře, 24 x 17 cm, rámováno, v paspartě, pod sklem, datace 1918, signováno vpravo dole Jan Zrzavý, vlevo dole opatřeno přípisem s určením.
Lept Toiletta od Jana Zrzavého představuje mimořádně cenný doklad autorova raného grafického díla. Zobrazuje ženskou postavu při intimním okamžiku, úpravě účesu před zrcadlem, avšak v Zrzavého pojetí je všední situace stylizována do nadčasového, téměř sochařsky abstrahovaného tvaru. Tělo ženy se zde redukuje na měkké objemy, výrazné linie a rytmizované plochy, přičemž jemné rozptýlené šrafování dodává celé kompozici až metafyzickou plasticitu. Nejde o naturalistický portrét, ale o archetypální obraz ženskosti, očištěný od detailu a povýšený na symbol. Tento lept byl součástí alba Veraikon, jedné z doplňkových edičních aktivit stejnojmenného nakladatelství, které vedl malíř a teoretik Emil Pacovský. Album vyšlo na samém konci roku 1918 a patří k prvním tištěným souborům moderní české grafiky. Svazek Zrzavého litografií vycházel z předloh jeho maleb z let 1913–1917, čímž mapoval autorovo hledání vlastní výtvarné řeči mezi symbolismem, inspiracemi byzantským a orientálním uměním a nástupem modernistické stylizace. Zařazení Toilette do edice Veraikon dokládá, že Zrzavý byl již krátce po svém debutu v Topičově salonu vnímán jako průkopník nové citlivosti a estetiky, která se odvracela od naturalistické tradice směrem k duchovním, nadčasovým formám. Dnes je tento lept chápán nejen jako reprezentativní ukázka autorovy rané grafické tvorby, ale také jako klíčový článek v historii české moderní grafiky, spjatý s vizionářským programem Pacovského vydavatelské činnosti.