107 | POBŘEŽÍ BRETANĚ S ÚTESEM A DOMKY

    CHITTUSSI Antonín (1847 - 1891)

    Olej na plátně, 27 x 46 cm, rámováno, datace 1880, signováno vlevo dole Chittussi 1880.
    Dílo bude zařazeno do připravované monografie Prof. PhDr. Romana Prahla.
    Vystaveno:
    Klasikové 19. století, Galerie Diamant S.V.U. Mánes 5.4. - 27.5., Praha, 2012.
    Antonín Chittussi (1847-1891) Region a svět - Roman Prahl, Východočeská galerie v Pardubicích, 2012.
    Dialogy v obrazech str. 89, Galerie Diamant S.V.U. Mánes, Praha, 2014.
    Má vlast - pocta české krajinomalbě str. 211, Jízdárna Pražského hradu 4.9 - 1.11., Praha, 2015.
    Publikováno:
    Klasikové 19. století, Galerie Diamant S.V.U. Mánes, Praha, 2012, str. 69.
    Antonín Chittussi (1847-1891) Region a svět - Roman Prahl, Východočeská galerie v Pardubicích, 2012, v katalogu k výstavě č. 135, s. 56; ve výstavě č. 18.
    Dialogy v obrazech, Galerie Diamant S.V.U. Mánes, Praha, 2014, s. 89.
    Má vlast - pocta české krajinomalbě, s.v.u. Mánes, Praha, 2015, s. 211.
    Opatřeno odborným posudkem prof. PhDr Romana Prahla, CSc.
    Z posudku prof. PhDr Romana Prahla, CSc.:
    Tento obraz je velmi jemně malován a některé jeho části, jako popředí a vodní plocha, jsou velmi charakteristické pro Chitttussiho. Stejně tak se u Chittussiho často objevuje motiv rybářů se sítěmi, podobně malovaný jako zde, zde však jen jako drobný motiv, uprostřed obrazu.
    Jeho obrazů s tématem mořského pořeží je v českém prostředí známo velmi málo, i když je jisté, že Chittussi vícekrát u moře maloval.
    Terénní nerovnost, vyjádřená na jednom místě obrazu vysokým nánosem malířské pasty a v kontrastu s tím také koncept hladce malovaného obrazu s velkými, zdánlivě prázdnými plochami neodpovídá Chuttussiho pozdější typické tvorbě, v níž převládají bohaté siluety vegetace a dalších prvků vnitrozemské krajiny.
    Nicméně kompozice obrazu s útesem o ostrém úhlu přesně odpovídá kompozici mnoha Chittussiho obrazů.
    Tyto subtilní rysy, poukazující k Chittussumu, takřka vylučují možnost záměrného falza, které obvykle sleduje typické motivy i volnější malířský rukopis.
    Přiložený restaurátorský posudek, vyžádaný u ak. mal. Pavla Blattného, konstatuje staří malby i plátně, a u původní signatury počítá s jejím pozdějším obtažením, provedeným někdy v minulosti při očištění obrazu.
    K tomu lze dodat, že také letopočet v signatuře odpovídá tomu, co je nyní známo o Chittussiho itineráři.
    (Název, přidělený obrazu restaurátorem p. Blattným, zde přejímám.)
    Ze všech těchto důvodů pokládám obraz za Chittussiho autentikum.

    • dosažená cena: 600 000 CZK