• KUBISTICKÁ KOMPOZICE S KLOBOUKEM

121 | KUBISTICKÁ KOMPOZICE S KLOBOUKEM

FOLTÝN František (1891 Královské Stachy u Sušice - 1976 Brno)

Olej na plátně, 62 x 58,5 cm, rámováno, datováno 1924, signováno vlevo dole Foltýn 1924.
Zezadu opatřeno štítkem galerie De L’Etoile, Paris.
Inspirativní český malíř kosmopolitního charakteru, který svou nefigurativní tvorbou položil základy geometrické abstrakci vystudoval UPŠ v Praze u prof. Hofbauera a Dítěte. Po období stráveném v Brně se Foltýn v roce 1924 přestěhoval do Paříže, kde se později setkal se Štyrským a Toyen, jejichž artificielní tvorba na něj silně zapůsobila. Tato zkušenost jej nasměrovala k abstraktní tvorbě. Harmonické aranžmá kontrastních prvků, provedené v některých částech nepravidelnou barevně zmutovanou texturou, reprezentují Foltýnovu teorii o základních rytmech vesmíru, které spojují prostor, hudbu, rytmus, formu a barvu do soudržných a abstraktních celků. Od roku 1923 do 1924 studoval Foltýn na Académie Julian a Académie Grande - Chaumiére, kde navštěvoval lekce českého kolegy umělce Františka Kupky. Kupka hovořil se svými studenty o francouzské historii a civilizaci, etice, filozofii a povzbuzoval svobodné myšlení a osobnost v umění. Foltýn, inspirovaný těmito lekcemi, postupně rozvinul svá vlastní pravidla abstrakce založená na syntéze kubistických a biomorfních principů. Foltýn se stal po Kupkovi druhým nejvýznamnějším představitelem této v Čechách nepříliš frekventované tendence a svou tvorbou ovlivnil několik následovníků. Poprvé byly Foltýnovy abstraktní obrazy vystaveny v Paříži na sklonku roku 1927 v galerii Au Sacre du printemps, v místě, jež bylo zázemím pro umělce podporované patrony abstraktního umění Michel Seuphor a Paul Dermée. Vlivem těchto setkání došlo ke vzniku hnutí Cerclé et Carré a v r. 1931 skupiny Abstraction - Creátion, které spojily umělce, jejichž hlavní zájmy spočívaly v geometrické abstrakci. Ačkoli Foltýn nepatří mezi iniciátory abstrakce v Paříži, jeho činnost a tvorba spočívala v představení nefigurativního umění jeho domácí zemi, která poskytla mnoho českých poválečných umělců s výrazným vzorem pro autonomní vztahy linie, barvy a prostoru. Ve čtyřicátých letech se od abstrakce odvrátil a začal malovat realistickým způsobem.
Autor viz T 1/229, TD 55, Ch 2/276, NEČVU 1/184.

  • dosažená cena: 1 300 000 CZK