005 | PRŮHLED DO LESA

    MAŘÁK Julius Eduard (1832 - 1899)

    Olej na plátně, rentoilováno, 37 x 27 cm, rámováno, datace – okolo 1890.
    Vystaveno:
    Klasikové 19. století, Galerie Diamant S.V.U. Mánes, 5. 4. - 27. 5., Praha, 2012.
    8. ročník Smetanovy výtvarné Litomyšle 2012, Julius Mařák na zámku v Litomyšli, 15. 6. - 8. 7., Litomyšl, 2012.
    Má vlast - pocta české krajinomalbě, Jízdárna Pražského hradu, 4.9 - 1.11., Praha, 2015.
    Publikováno:
    Klasikové 19. století, S.V.U. Mánes, Praha, 2012, s. 45.
    Má vlast - pocta české krajinomalbě, S.V.U. Mánes a Správa Pražského hradu, 4.9 - 1.11., Praha, 2015, s. 193.
    Vášeň pro malířství v sobě Julius Mařák probudil již na gymnáziu v Litomyšli, kde ho do tajů oboru zasvěcoval český žánrový malíř Antonín Dvořák. V zápisech pražské akademie se vyskytuje mezi lety 1852–1853, kde byl žákem slavného Maxe Haushofera. Svou techniku se rozhodl v roce 1853 zdokonalit na Akademii v Mnichově, kde se mu stal profesorem evropský krajinář Leopold Rottman a kde setrval až do roku 1855. Posléze se usadil ve Vídni. Úspěch v domovských Čechách na sebe nenechal dlouho čekat a Mařák přijal nabídky na ilustrování do tuzemských časopisů „Květy“ či „Světozor“, kde byla jeho kresebná tvorba českých a slovenských krajin velmi žádaná. Zklidněná finanční situace mu dovolila konečně se věnovat své největší vášni – krajinářství z přenádherných míst, jež vyhledává v rakouských Alpách, v Čechách a na Slovensku. Oblíbeným tématem jeho tvorby jsou bezesporu lesní interiéry, které Mařákovi doslova učarují a stanou se jakýmsi symbolem jeho díla. V aukci nabízený obraz je typickou ukázkou malířova oblíbeného tématu, stejně tak jako technických postupů jeho tvorby. Charakteristické je zejména barevné pojetí a práce se světlem v obraze, kdy malíř citlivě prostupuje tmavý lesní porost světlými paprsky ostrého slunce. Tvorba Julia Mařáka značně ovlivnila nastupující generaci, zejména pak jeho odkaz vidíme v dílech Antonína Slavíčka, Františka Kavána a Aloise Kalvody.