101 | PEOPLE CRY

    MARTINEC Hynek (1980)

    Olej na plátně, 80 x 80 cm, datace 2015, signováno zezadu Hynek Martinec 2015.
    Vystaveno:
    Hynek Martinec, Voyage to Iceland/Cesta na Island, Národní galerie v Praze, Šternberský palác, 27. dubna – 26. srpna 2018.
    Publikováno:
    Hynek Martinec, Voyage to Iceland/Cesta na Island, Národní galerie v Praze, 2018.
    Malíř, autor podaného díla, je jedním z nejtalentovanějších a nejzajímavějších současných autorů české mladé generace malířů. Hynek Martinec absolvoval ateliér na pražské AVU u Zdeňka Berana a mimo jiné jsou jeho studia spojena i s prestižní Cooper Union v New Yorku. Signifikantním znakem autorovy práce je jeho zaujetí pro tradiční výtvarné postupy, jimiž Martinec dociluje jedinečných a nečekaných výsledků. Jeho olejové malby jsou často inspirovány díly starých mistrů, jejich viděním světa, předmětů a světla. Hynek Martinec tuto zkušenost dále rozvýjí a dodává ji současný přesah. Dílo People cry dokazuje, proč je tento zástupce české malby toliko úznáván na druhé straně Lamanžského průlivu, a proč se stal takřka součástí dnešní britské umělecké scény. Výtečně realisticky vyvedená kůra citrusu přepadávající mimo plochu bílého talíře je téměř zaměnitelná s realitou. Citrusy byly často námětem holandských mistrů zátiší, ale jejich foremné zaznamenání Martinec staví do polohy křehkosti nastalé změny, pomíjivosti tvarů. Tato parafráze na vanitas zde vyznívá velice originálně a dává poznat dikvákovi onen moment změny, onu pomíjivost života. Hynek Martinec ve své hyperrealistické poloze předává publiku nezaměnitelný pocit z viděného. Autor se svými díly již mnohokrát vystavoval v nejprestižnějších galeriích Londýna a v budoucnu ho čeká několik světových projektů, například výstava Iconic Works, kde se mu dostane takové společnosti, jako nejspíše nikomu z řad současných českých umělců. Příkladem budiž jména jako Jeff Koons, Gerhard Richter, Cindy Sherman, bratři Jake a Dinos Chapmanové. Dražba díla Hynka Martince je v českém prostoru vezkrze jedinečná a ujít by si ji neměl žádný milovník současného umění.