104 | TRACÉ SUR LA PAROI II

    MIRÓ Joan (1893 – 1983)

    Barevný lept, akvatinta, karborundum na papíře, 57,5 x 92 cm, rámováno, pod sklem, datace 1967, signováno vpravo dole Miró, opatřeno autorskou dedikací.
    Provenience:
    Dárek umělce Jeanovi Leymarie v roce 1970, sbírka Jean Leymarie, poslední majitel získal dílo v dědictví;
    Publikováno:
    J. Dupin, Miró graveur, II. 1961-1973, Daniel Lelong éditeur, Paris, 1989, n°441, barevně reprodukováno na str. 102 (jiný exemplář).
    Nabízená práce světoznámého umělce, jenž svým dílem ovlivnil umění celého dvacátého století, je výtečným příkladem zachování jedinečnosti ve všech možných mediích. Joan Miró v této kombinované technice na papíře zvěčnil, jak vypovídá název díla, kresbu na jakési podložce. Umělec si zde hraje s gesty, liniemi temných čar, doplněných o barevné plochy ostrovů. Z celého díla čiší nezaměnitelná hravost, vlastnost, jíž se autor proslavil a pracoval celý svůj tvůrčí život. Nabízena verze pochází ze sbírky věhlasného francouzského historika umění Jeana Leymarie. Tento věhlasný kunsthistorik se v r. 1950, tehdy v pouhých 31 letech, stal ředitelem Mussé de Grenoble a zároveň nejmladším kurátorem ve Francii. Za svůj život se Leymarie spřátelil s mnohými věhlasnými umělci, mezi nimiž lze jmenovat Pabla Picassa, Henriho Matisse či právě Joana Miróa. Všem těmto jmenovaným a mnohým dalším Laymarie připravil výstavy a podílel se na prezentaci jejich tvorby. Jean Leymarie například uspořádal retrospektivní výstavu Joanu Miróovy v Grand Palais v roce 1974. Nabízená práce Joana Miróa Trace sur la paroi II obnáší darování pro jmenovaného historika umění a poukazuje na přátelský vztah mezi umělcem a kurátorem. Trace sur la paroi II, toto dílo je výtečným příkladem grafické práce Joana Miróa a nabízí tak výtečnou možnost dražitelům k nabytí, jak díla světového umělce, tak součásti historie jednoho velkého přátelství.

    • zpět