• SURREALISTICKÁ KOMPOZICE

079 | SURREALISTICKÁ KOMPOZICE

VERIS JAROSLAV (1900 Vsetín – 1983 Kutná Hora)

Kolem r. 1935, kombinovaná technika, karton výřez pasparty: 40 x 28 cm signováno vpravo dole: Veris.

Provenience: z pozůstalosti autora

PŘILOŽENO POTVRZENÍ AUTENTICITY PROF. PHDR. TOMÁŠE VLČKA CSC., KONZULTOVÁNO S PROF. PHDR. JAROMÍREM ZEMINOU.

 

Jaroslav Veris, vlastním jménem Jaroslav Zamazal vystudoval Akademii výtvarných umění, kde studoval u profesorů Preislera, Nechleby a Krattnera. V roce 1924 odešel přes Mnichov do Paříže, kde se přihlásil ke studiu na Academie Julien. Příchod a pobyt v Paříži dvacátých let zásadním způsobem ovlivnil jeho celoživotní tvorbu i názory. Pařížské období a vůbec období 20. a 30. let je časem cest do Španělska, Itálie a do Holandska, ale je i chvílemi, kdy do kapsy je velice hluboko. A je to také období významných setkávání a kontaktů s různými osobnostmi jako s Marcem Chagallem nebo Františkem Kupkou, do jehož ateliéru dochází. Je tu blízké přátelství s malíři jako Toyen, Fr. Muzikou, O. Kubínem, později Zd. Burianem, velvyslancem Osuským. Setkává se s prezidentem T. G. Masarykem (portrétuje Charlottu Masarykovou), Dr. Edvardem Benešem (zakoupil obraz Pont Royal v Paříři), JUDr. Emilem Háchou a Tomášem Baťou (zakoupili akty žen). V Paříži měl r. 1928 samostatnou výstavu ve světoznámé Galerii Bernheim Jeune s úvodem Louise Cheronneta. Stal se členem Podzimního salonu (1929) a Salonu nezávislých umělců. Později se zúčastnil mezinárodní výstavy v Montrealu a Erfurtu. Z významných výstav v Československu jsou to např. výstavy r. 1927 v Topičově salonu, r. 1928 v Brně (s úvodem přítele Arno Nováka), r. 1930 v Aventinské mansardě v Praze, r.1932 v Galerii Hugo Feigla, r.1935 ve Východoslovenském múzeu v Košicích. Dále vystavoval v Moravské Ostravě, v Hradci Králové, v Olomouci, r. 1974 v Galerii bratří Čapků v Praze.

  • dosažená cena: 35 000 CZK